do 17 Okt 2024
Omgevingswet: Uitdagingen En Innovaties In Gemeenten
Samenvatting van het nieuws: Omgevingswet voor Week 42
-
Voorzorgsbeginsel In De Omgevingswet: Voldoende Bescherming?
Op 15 oktober 2024 nam Rogier Kegge, universitair docent Staats- en bestuursrecht, deel aan een technische briefing over het voorzorgsbeginsel in de Omgevingswet. Dit beginsel, cruciaal in het internationale en Europese milieurecht, verplicht bedrijven en overheden om actie te ondernemen bij vermoedelijke schadelijke effecten op milieu of gezondheid. Kegge en prof. mr. Kars de Graaf van de Rijksuniversiteit Groningen onderzochten in een wetenschappelijke factsheet de verankering van dit beginsel in het omgevingsrecht. De centrale vraag was of het voorzorgsbeginsel voldoende is geïntegreerd in de Omgevingswet en hoe omwonenden beter beschermd kunnen worden tegen de negatieve gevolgen van industriële activiteiten. Het debat over deze belangrijke kwestie biedt inzicht in de huidige juridische kaders en de noodzaak voor verbeteringen in de bescherming van de volksgezondheid en het milieu.
bron: www.universiteitleiden.nl -
Verwarring Over Omgevingswet: Gemeenten Worstelen Met Nieuwe Regels
Sinds de invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2024 ervaren gemeenten aanzienlijke verwarring. De wet, die 26 bestaande wetten vervangt, is bedoeld om het aanvragen van vergunningen te vereenvoudigen, maar blijkt in de praktijk complexer dan verwacht. Het nieuwe Digitaal Stelsel Omgevingsloket (DSO) functioneert niet naar behoren, waardoor zowel gemeenten als burgers moeite hebben met het navigeren door de nieuwe regelgeving. Wethouder Yvonne Maas van Noord-Beveland benadrukt dat de wet het werk niet vergemakkelijkt, maar eerder compliceert. Daarnaast leidt de verplichting om omwonenden te betrekken bij projecten tot misverstanden en ontevredenheid, omdat burgers vaak onrealistische verwachtingen hebben. Minister Keijzer erkent de problemen en heeft extra tijd gegeven voor een soepele overgang, maar de situatie blijft uitdagend voor veel gemeenten.
bron: www.stad-en-groen.nl -
Inspraak Over Wijzigingsbesluit Omgevingsplan Kolenkitbuurt
Van 10 oktober tot en met 20 november 2024 kunnen inwoners van Amsterdam hun mening geven over de wijziging van het omgevingsplan voor het deelgebied Zuidelijk Veld fase 2 in de Kolenkitbuurt. Deze wijziging is onderdeel van een breder wijzigingsbesluit dat meerdere bestemmingsplannen vervangt. De gebiedsgrenzen zijn vastgesteld en de meeste regels blijven ongewijzigd, met uitzondering van enkele onbenutte mogelijkheden die niet worden overgenomen, zoals de bouw van een ondergrondse parkeergarage. Bepaalde functies, zoals horeca van categorie 3 en 4, worden niet meer toegestaan. De concept Nota van Uitgangspunten ligt ter inzage bij Stadsloket West en reacties kunnen zowel online als per post worden ingediend. Het ontwerp wijzigingsbesluit wordt naar verwachting in het tweede kwartaal van 2025 ter inzage gelegd, waarna verdere zienswijzen mogelijk zijn.
bron: www.amsterdam.nl -
Teleurstelling Over Omgevingswet Groeit Onder Gemeenteambtenaren
De teleurstelling onder gemeenteambtenaren over de Omgevingswet neemt toe. Tijdens het congres 'Grijp de kansen van de Omgevingswet' uitten ambtenaren hun frustraties over de complexe digitalisering en de nieuwe plansoftware, die niet goed functioneert. In Schagen wordt opgemerkt dat de omgevingsdocumenten omvangrijk zijn, wat leidt tot vertragingen in de besluitvorming. Ondanks dat de wet nu negen maanden van kracht is, ervaren veel gemeenten nog weinig voordelen, zoals snellere processen in gebiedsontwikkeling. De Omgevingswet is bedoeld om integraal werken te bevorderen, maar veel medewerkers hebben nog niet de kans gehad om samen te werken met collega's uit andere disciplines. De situatie roept vragen op over de effectiviteit van de wet en de implementatie ervan in de praktijk.
bron: noordkopcentraal.nl -
Wijzigingen Waterschapsverordening Hhnk Ter Inzage Tot 17 November
Het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) heeft wijzigingen in de Waterschapsverordening vastgesteld, die per 1 januari in werking treden. Deze wijzigingen zijn bedoeld om de bescherming van watergangen, waterkeringen en wegen te verbeteren, met een focus op klimaatadaptatie en waterkwaliteit. Belangrijke aanpassingen omvatten nieuwe regels voor het ophogen van gronden in laaggelegen gebieden, beperkingen voor natuurvriendelijke oevers, en vergunningplicht voor bouwwerken in waterstaatswerken. De wijzigingen liggen ter inzage tot 17 november, zowel online als op het kantoor in Heerhugowaard. Een online informatiesessie is gepland op 22 oktober, waar geïnteresseerden vragen kunnen stellen. Zienswijzen kunnen gedurende zes weken worden ingediend, waarna deze worden beantwoord in een nota van inspraak. Voor vragen kan men contact opnemen via e-mail of telefoon.
bron: www.hhnk.nl -
Inwoners Dinxperlo Krijgen Herkansing Voor Omgevingswet
Inwoners van Dinxperlo krijgen een nieuwe kans om mee te praten over de nieuwe omgevingswet, na een eerdere bijeenkomst die wegens lage opkomst werd afgelast. De gemeente Aalten organiseert meerdere avonden om de meningen van bewoners te inventariseren over belangrijke thema's zoals wonen, natuur, duurzaamheid en infrastructuur. De nieuwe omgevingswet, die op 1 januari 2024 ingaat, vereist dat gemeenten samen met belanghebbenden een omgevingsvisie opstellen. André van Nijkerken, die de avonden presenteert, benadrukt het belang van bewonersinbreng, vooral in een gemeente met verschillende dorpen en buurtschappen. Er zijn in totaal drie gespreksrondes per dorp gepland, met de laatste avonden in maart 2025. De verzamelde input zal worden gebruikt om de nieuwe omgevingswet van de gemeente Aalten vorm te geven.
bron: www.de-band.nl -
Gemeenten Overwegen Nieuwe Heffingen En Boetes Door Budgettekort
Door de invoering van de nieuwe Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging bouw verdwijnen veel vergunningen en bijbehorende leges, wat leidt tot een tekort in gemeentelijke begrotingen. Onderzoek van de VNG en de Vereniging BWT Nederland wijst uit dat gemeenten nieuwe heffingen en boetes moeten overwegen om de financiële gaten te dichten. De kostenverschuiving naar meldplichten en toezicht vereist extra middelen, vooral nu het Rijk minder financiële ondersteuning biedt. Gemeenten worden aangespoord om bij bewoners en lokale bedrijven aan te kloppen voor de benodigde middelen. Voorstellen omvatten het invoeren van kosten voor meldingen en informatieverzoeken, en het creëren van een 'omgevingsbijdrage' als onderdeel van de onroerendezaakbelasting. Daarnaast wordt gepleit voor hogere vergoedingen voor niet-conforme vergunningaanvragen en meldingen, vergelijkbaar met boetes. Deze maatregelen zijn cruciaal om de toekomstige uitvoeringskosten te dekken en de financiële stabiliteit van gemeenten te waarborgen.
bron: www.gemeente.nu -
Samenwerking Voor Schoner Drinkwater Uit Drentsche Aa
De provincie Drenthe zet in op samenwerking met 14 partijen om de waterkwaliteit in de Drentsche Aa te verbeteren, zonder strikte regelgeving voor de landbouw. Gedeputeerde Willemien Meeuwissen benadrukt dat de stad Groningen en Tynaarlo afhankelijk zijn van dit drinkwater, dat soms moet worden gestopt vanwege te hoge concentraties landbouwgif. Het vervolgplan omvat het stimuleren van biologische landbouw en het verminderen van gewasbeschermingsmiddelen. Er wordt ook onderzoek gedaan naar de impact van hevige regen op de afspoeling van deze middelen. Meeuwissen pleit voor meer handhaving en samenwerking met boeren om de waterkwaliteit te verbeteren. De provincie onderzoekt de risico's van PFAS en andere verontreinigingen. Het vervolgplan heeft geen einddatum, omdat er nog veel onderzoek en maatregelen nodig zijn. Morgen gaat Meeuwissen in debat met Provinciale Staten over de voortgang en de uitdagingen rondom de waterkwaliteit.
bron: www.rtvdrenthe.nl